A futómű-beállítás olyan terület, amelynek a fontosságára újra és újra fel kell hívni az emberek figyelmét. Valamiért ez nem olyan fontos, mint a téli gumi/nyári gumi kérdése, pedig legalább annyi galibát okozhat.
Nem csak a futóműnél, hanem egyéb szervizelésnél is megtapasztalható, hogy a tulajdonosok szeretik addig húzni a kötelező szervizt, ameddig csak lehet. Ennek persze sokszor anyagi okai vannak, de nem egyszer csak a nemtörődömség áll a háttérben.
Azonban a meghibásodás nem válogat, ezért mi hiába szeretnénk pénzt spórolni egy-egy kihagyott szervizen, a nem megfelelően karbantartott alkatrészek a „megspórolt” összeg sokszorosától szabadíthatnak meg minket.
Az egyik ilyen egység a futómű, amely közvetlen összeköttetésben van a felfüggesztéssel, az abroncsokkal és még számos alkatrésszel.
A futómű jelzi ha baj van, vegyük észre a jeleket!
Futómű meghibásodását számos külső jel követi, ezért azt se mondhatjuk, hogy a komolyabb károsodás ne lenne megelőzhető.
A kopogó hang, a gumik széleinek fokozott kopása, a kormányrázás 60-120 km/óra tartományban, valamint fékezéskor mind-mind a meghibásodott futómű jele.
Ennél is látványosabb az, amikor az autó egyenesben elhúz az egyik irányba, vagy amikor kanyarodás után a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba. Ugyancsak érdemes megfontolni a futómű-beállítást, ha padkának ütöttük az autót, vagy kátyúba hajtottunk, illetve ha új gumikat tetettünk fel az autóra.
A futómű-beállítás nem kerékkiegyensúlyozás!
Sokan tévesen úgy gondolják, hogy a kettő egy és ugyanaz. Pedig a két folyamat nem összecserélhető. A futómű-beállítás során úgy állítják be a kerekek szögeit, hogy azok a talajra merőlegesek és egymással párhuzamosak legyenek. A kerékkiegyensúlyozás ezzel szemben a kerék gördülése során keletkező vibrációt csökkenti adott sebesség mellett.
A futómű-beállítás folyamata:
A művelet során ellenőrzik a kerékdőlést, a csapdőlést és a kerékösszetartást. A munkafolyamat általában nem tart tovább 30 percnél, ezért akár ott helyben megvárhatjuk.
Kerékdőlés:
A kerékdőlés akkor ideális, ha a gyártó által megadott értéktartományban mozog. A fokozott kerékdőlés egyenetlen kopást és terhelést okoz, amely tovább súlyosbíthatja a problémát.
A kerék két irányban tud eldőlni, ennek függvényében beszélünk pozitív (kifelé), és negatív (befelé) dőlésről. Mindkét dőlés káros, hiszen vagy az abroncs belső, vagy a külső fele kopik az átlagosnál sokkal jobban, ez pedig kihat az autó stabilitására és nem utolsósorban a szett élettartamára is.
A cél, hogy a gumiabroncsok a legnagyobb összhangban legyenek a talajjal gördülés közben, így az autó egyik irányban sem fog oldalra húzni.
Kerékösszetartás/széttartás:
Kerékösszetartásnál a gumiabroncsok elülső és hátsó részét nem egyforma távolság jellemzi, azaz az elülső végei közelebb helyezkednek el egymáshoz. Ez a fajta hiba alul kormányzottságot okoz. Kerékszéttartásnál pont fordítva, a hátsó részek vannak közelebb egymáshoz, amely a kanyarokban túl kormányozottságot idéz elő.
A futómű-beállítás nem egy hatalmas költség, viszont annak elhanyagolása olyan lavinát indíthat el, amelyet nem fogunk győzni pénzzel. Ezért is szakítsunk egy órát arra, hogy bevizsgáltatjuk a futóművünket, ha a fent felsorolt tünetek bármelyikét is észleljük.